10 Nisan 2009 Cuma

Paskalya Bayrami

Pazar gunu hiristiyanlar icin en onemli bayram olan Paskalya Bayrami. Isa'nin carmiha gerilisinden sonraki ucuncu gun gerceklesen dirilisi kutlarlar. Tarihi bizim bayramlar gibi hep degisir. Her yil baharin ilk gunu 21 Mart ardindan olan ilk dolunay sonrasina dusen ilk pazar Paskalya oluyor. Hiristiyanlarin hesabi bu tabiki, Musevilerinki farkli. Nitekim iki din ayri zamanlarda paskalyayi kutluyor.

Paskalya'dan 40 gun once daha dindar olanlar sevdikleri bir seyden vazgecip bunu yemeyip bir tip oruc tutuyorlar ve cuma gunleri et yemiyorlar. Bunlar benim kendi nacizane bilgilerim daha derinini bilmiyorum ama bizim dinimize de benziyor iste bir acidan.

Bu bayramda beni ilgilendiren her zaman yumurta oldu. Ben yumurtayi cok severim. Butun dunyada Paskalya Bayrami'nin simgesi yumurtadir. Boyanmisi,cikolatadan olani,sekerli olani,kagittan yapilani.

Zaten yumurta her zaman tarihte hayatin baslangicini simgelemis. Putperestlik zamaninda bile gok ve yer yumurtanin iki yarisi olarak dusunulmus ve yumurta hep hayata donusun simgesi olmus.Hiristiyanlik ve Isa'nin dirilisi ile beraber yumurta dogada canlanmanin degil insanin hayata donmesinin simgesi olmus. Ortacagdan beri Paskalya doneminde Avrupa'da armagan olarak yumurta verme gelenegi varmis. 40 gunluk oruc donemi daha da siki oldugu icin ve tavuklarin yumurtladigi yumurtalar yenemeyecegi icin bunlar kilisede kutsanir sonra haslanarak akraba ve arkadaslara her turlu verimlik dilegi ile dagitilirmis.

Yine ortacagda altin ve gumus kaplama yapma yumurtalar soylu ve asillere hazirlanirmis. Hacli seferleri ile Avrupa'ya devekusu yumurtasi gelmis.Nitekim bazi kiliselerde el yazmalarini koymak icin ya da paskalya ayinlerinde sus olarak kullanilmis. Kabugu daha sert olan bu yumurtanin icindeki buharlastikca rengi daha bir fildisi rengi olurmus. Zamanla bu yumurtalarda altin,gumus,mercan veya baska degerli taslar ile kaplanmis. Bazilarinin ustu yeniden dirilis resimleri ile suslenmis. Ama suslu yumurta gelenegi ilk kuyumcu Peter Carl Faberge ile baslamis. Kendisi Car Alexandar III icin ozel bir armagan hazirlamis. Bu yumurtanin ustu platin kaplama imis ve altindan yumurta sarisinin icinde yakuttan gozleri olan bir civciv varmis. Iste bu kuyumcu usta tarafindan yapilan ozel armagan ile yumurta icinde hediye verme gelenegini baslamis.

Ilk cikolatadan yumurta Fransa Krali Louis XIV'in ascilari tarafindan devekusu yumurtasini taklit etme amaci ile yaratilmis. Gunumuzde herhalde Italya bu yumurtalarin en cok verildigi ulke. Zaten yumurtanin icinden cikan suprizler o kadar matah olmuyor ama heyecan veren kismi paskalya gunune kadar beklemek ve yumurtanin icinden ne cikacak meraki.

Genelde cocuklara hediye edilir bu yumurtalar. Bazi yetiskinler veya firmalar ozel pastanelerde ozel siparis yaptirirlar, daha degerli hediyeleri icine koydurur ve hediye verirler Ama dedigim gibi keyfini suren cocuklardir. Artik devamli tuketime giden toplumumuzda supermarket raflari superman,barbie,gormiti,winx,kinder ve bilumum baska markalarin cikardigi ve o markalara ait supriz oyuncaklarin bulundugu yumurtalar ile dolu.

Ben birkac yildir artik delirmistim cunku iki cocugumun babaanne,hala,dadi ve bizden istedikleri yumurtalar yuzunden, bir sene evimiz 15 adet cikolataya yumurtayi barindirmisti!!! Cocuklarim cok cikolata duskunu degildir. Kinder disinda cikolata yemezler. Yumurtalari kirip hediyeleri bulduktan sonra ben cikolata kaliplarini koca kaselere koyardim ve ev gunlerce cikolata kokardi. Hepsini yavas yavas ben ve esim bitirirdik. Cogu zaman bazi cikolata parcalarini trafik isiginda dilenenlere verdigim olmustur. Tabii gunlerce eve girip mis gibi cikolata kokusunu icine cekmek te apayri bir haz veriyor insana. Zaten cikolata cok yararli bir sey.

Bu sene oglum 10 yasinda ve uyandi tabii. Ben cikolata yumurta istemiyorum ufakta olsa oyuncak hediye istiyorum dedi. Kizima da o zaman yumurta almadik. O yuzden evde sadece kizimin dadisindan istedigi yumurta var. Rekor kiriyoruz.. Pazar Paskalya gunu hala veya babaanne yumurta vermezlerse evde baska yumurta olmayacak.

Kizim benden beter. Onca yumurta arasindan Hello Kitty olani secmis. Tabii ben hemen ustunde olan oyuncak pelus benim olsun ,sen icindeki suprizi al dedim. Hemen hizla basini saga sola hayir anlaminda cevirdi!! Kandiramadim tuh.. Bir Hello Kitty manyagi olan ben ilk defa Paskalya'da yumurta icinden cikacak suprizi olesiye merak ediyorum. 40 yasina yaklasan bir cilgin olarak, kizim suprizi bulduktan sonra kisa surede unutursa hemen yurutup Hello Kitty objeler koleksiyonuma katmayi dusunuyorum.. Ee ne de olsa 20 senedir Hello Kitty tutkunu olan benim.

4 yorum:

orta kahve dedi ki...

süpersin sen hayatım..aman ne olacak 40 olacaksak..bizim ruhumuz hep genç kalacak:)))bencede o hello kity i yürüt sen:)
sevgiler

GNC dedi ki...

Yumurta gerçekten hayatın başlangıcını temsil ediyor. Hangi ülkenin geleneği olursa olsun ortak bir anlam var.Bizim geleneğimizde de 40 ı çıkan bebek için (yani doğmundan sonra 40 günü dolduran) 40 gezmesine gidilir. Misafirliğe gidilen evde bebek için soğan kabuğunda yumurta haşlanır. Soğan kabuğunda kaynadığı için yumurtanın kabuğu kıpkırmızı olur. Ve bu kırmızı yumurta bebeğin çantasına konur. Anlamıda hayatı bereketli olsun ve her zaman muradına kavuşsun. :) İşte böyle bizde paskalya yok ama yumurta var :))

Carriemel dedi ki...

Iste yorumlarin guzellegi de bu.. Valla bizdeki bu gelenegi yazmayi unuttum.Yazima ekleyebilirdim. Iyi dusunmussun canim. Ama buraya yorum yazdigin icin yazmis kadar oldum bu sayede. yazimin bir parcasi oldu. Eline saglik canim

KUZUM dedi ki...

Slm,
40 gezmesine gelen bebeğe verilen yumurtayı bende farklı bir şekliyle biliyorum onu sizlerle paylaşayım.En az 2 yada 3 ad çig yumurta beyaz mendil içine yerleştirilir ,altına biraz pamuk konur ve yumurtanın üstüne de pudra şekeri serpilir.Üstten mendil bohça şeklinde bağlanır ve verilir.
Anlamıda yumurta bereket,pamuk gibi yumuşak ve beyaz olsun,pudra şekeride hep tatlı olsun anlamındadır.
Biz bu şekilde hediye ederiz.

Soğan kabuğu ile kaynatımıda çok enteresan geldi sayende öğrenmiş olduk GNC ,teşekkürler cnm.