6 Nisan 2009 Pazartesi

Piazza della Chiesa

Bu Cumartesi sonunda koyumuzun meydani resmi olarak acildi. Aylardir suren zemin kaplama ve kopru restorasyonu calismalari sonunda bitti.Artik meydanimiz trafige kapali olacak.Ileride meydani cevreleyen butun evlerin cepheside yenilenince, kopru altina yapilan park yerleri de bitince bambaska olacak. Yillardir meydanda hizmet veren cafe bar ve pub aciklar ama kucuk bakkal kapandi. Umarim baska bu tip bir dukkan daha acilir. O ozel bakkal hakkinda ayri yazmak istiyorum bloga ileride.






Italya'da kucuk ,buyuk tum sehirlerin kalbi meydaninda yani piazza'sinda atar. Herkes piazzada toplanir,birbiri ile sohbet eder.Onemli gosteri ve kutlamalar meydanlarda yapilir. Bizim koyun meydani kucucuk ama ben onu tekrar hayata dondurme projesine her zaman tam destek verdim. Balbiano cok eski bir yerlesim merkezi. Koyun icinden Addetta deresi ve onun ustundeki tarihi Ispanyol tas koprusu ile bir baskadir. Zamanla buyuk ciftliklerle cevrili bu kucuk koyun etrafina yeni villalar yapildi ve disaridan bir suru kisi koye yerlesti. Bizde bunlardan biriyiz.Nitekim Milano'nun banliyosu cogunlukla bu tip koy ve kasabalardan olusmus. Eski yerlesim merkezi etrafina yeni evler yapilmis. Balbiano'da buyudukce arabalar cogalmis ve meydan asfaltlanmis ve herkes arabasini park etmeye baslamis. 1994 yilinda buraya yerlestigimde meydan vardi ama acikcasi pek gorulmuyordu..


Simdi asfalt kaldirildi antik pembe rengi tas dosendi. Koyun icinden otobus gecmeyecek. Meydana arabalar park etmeyecek. Banklar ve lambalar kondu.. Yok olmaya yuz tutan koyun meydani tekrar hayat dondu. Amblemi ve muhuru leylek olan belediye buna yakisir bir hayata getirme projesine imza atti.




4 Nisan Cumartesi bu yuzden benim icin onemli bir gundu.Meydanimiza Piazza della Chiesa yani kilise meydani ismi takildi. En dogru isim secildi cunku kilisenin merdivenlerinden inince kendinizi bu kucucuk meydanda buluyorsunuz. Benim icin ayri bir onemi var cunku yaklasik 15 sene once bu kilisede ozel bir dugun ile evlendim. Merdivenleriden arkadaslarimin alkislari ve kutlamalari ile indim, uzerimize pirinc atildi. Dugunum zaten cok degisikti cunku klasik hristiyan ayini yapilmadi . Karisik dugun adi altinda hem hristiyan hem islam dinine saygi gosteren bir toren yapildi. Kuran ve Incil'den parcalar okundu.Sarkilar soylendi ve esim ile omur boyu hastalikta ve saglikta birbirimizi sevip,sayacagimiza ve sadik kalacagimiza dair yemin ettik.Kilisedeki toren bitince herkes disari meydana cikti. Biz resmi nikah icin imzalari attik ve resim cekildik. Disaridan arkadas ve aile fertlerinin "ooooo" diye bizi cagiran ugultulari kilisenin kapali kapisina ragmen iceri geliyordu. Bir sure sonra kolkola yuruyerek kapiyi actik ve yerde kocaman bir kalp icinde isimlerimizi gorduk ve ondan sonra buyuk bir alkis ile pirinc yagmuru ile opucuk yagmuruna tutulduk.Kilise dugunlerinin en sevdigim uc ani vardir.Babanin kolunda seni bekleyen mustakbel esinin yanina orgdan gelen harika muzik esliginde yurume,birbirine sevgi saygi yemini sadakat yemini etme ve son olarakta kilise kapisinda pirinc yagmuru esliginde cikma ve esine verdigin opucuk..

Iste bu meydan ve bu koy benim en mutlu gunlerimden birine sahit oldu ve taze cicegi burnunda bir gelin olarak bana kucak acti.Yillar sonra ben cehresi degismis ve guzellesmis meydana merhaba diyorum ve daha bircok mutlu gune,bulusmaya,kutlamaya,toplantiya tanik olmasini diliyorum.Cocuklari,gencleri,yaslilari,bisikletlileri,kaykaylilari herkesi kucaklasin diyorum. Hergun..



Daha once soyledigim gibi meydana kilise meydani adi verilmesi cok dogru. Kiliseden cikarken meydan seni kucakliyor. Eski Ispanyol tas kopruden koye girerkende kilise seni kucakliyor. Cektigim resimler bunu cok iyi gosteriyor zaten.Tas koprunun dis cephesinin resmini cekmedim cunku hala altindan gaz ve su borulari geciyor. Yenilerini yer altina soktular.Eskilerini bir kaldirsinlar tam cephe resmi cekecegim ve bloga koyacagim cunku cok eski ve cok guzel bir kopru.



Koprunun altindan akan Adetta deresinin yatagini duzelttiler ve suyu daha bol akiyor artik. Balik tutanlar icin rahat yuruyus yollari yapip, dere yataginin ust kisimlarina banklar koydular,cok buyuk aglaclari kesip manzarayi on plana cikardilar. Simdi balik tutanlar daha da cogalacak.

Kopruye kilise meydanindan yuruyerek ulastiginizda hemen soldaki bir bosluga Ispanyollarin 1765 yilinda insa ettikten sonra koyduklari levha da sergilemek icin kondu.



Evlenmeden once bu civarlarda ev ararken bu kucuk koy Balbiano'ya bu koprunun uzerinden gecerek girmis, kendimi meydanda bulmustum ve hemen beni etkilemisti. Sonra gidip bize bahsettikleri evi gormustuk ve icimiz isinivermisti. 15 senedir burada yasiyorum. Ilk zamanlar sokaklarinda kimse yurumezdi simdi yavas yavas cogalan genc nufusla birlikte yeni girisimler,yeni aktiviteler artikca yaslisi,genci herkes daha cok sokaklara dokulur oldu. Bir canlilik geldi son yillarda. Zaman zaman Istanbul ve Izmir ozlemi ile uzulup,agladigim oldu. "Ne yapiyorum ben bu kucuk yerde" dedim kendime kac kez. Yasim ilerledikce bu koyunde arti yonlerini gordum ve daha cok sevdim..Tertemiz havayi icime her an icime cekebilme, kopegimle yuruyerek veya bisikletimle evimden cikip iki dakika icinde dogayla basbasa olabilme,binbir kus civiltisi ile uyanma,bahcemde cicekleri sularken uzaktan ruzgar ile gelen cicek, toprak ve gubre kokusunu icime cekebilme gibi bircok lukse sahip olabilecegimi gordum..

Daha guzel gunlere diyorum ve yasasin yeni piazza diyorum!!

3 yorum:

stria dedi ki...

Come al solito devo cercare di capire qualcosa di quello che scrivi e, come ti ho detto, ci riesco solo con il 10 per cento delle parole. Posso usare alcune tue foto per integrare la cronistoria della giornata che abbiamo messo sul sito della Quarta Campana? Sono molto belle. Un saluto, Daniela.

Carriemel dedi ki...

ciao daniela
certo che puoi usarle..una della cosa che ho scritto qui era anche il nome azzecato dalla piazza come ti ho detto sul tuo blog. ho parlato anche del mio matrimonio e ho scritto che la piazza 15 anni fa mi ha accolto a braccia aperta come nuova sposa e io accolgo la nuova e bella piazza con braccie aperte e tante altre cose. un giorno scrivero in italiano.. chissa.
un bacio e grazie...

stria dedi ki...

Grazie.
E sì, dovrai deciderti a scrivere in italiano, magari un riassunto del testo turco ma cerca di farlo....
ciao